Gerechten bij jouw evenement - De kers op de taart

Bij het organiseren van een evenement of congres komt veel kijken om de totale beleving zo indrukwekkend mogelijk te maken. Het leveren van een onvergetelijke ervaring is alleen mogelijk als alles perfect is, van de evenementenlocatie tot de uitnodiging. Om dat doel te bereiken moeten alle zintuigen geprikkeld worden. Door niet alleen het evenement te zien maar ook te voelen, horen, ruiken en proeven wordt een blijvende indruk achtergelaten. Eten is daarom onmisbaar om jouw evenement tot een succes te maken.

Van bitterballen tot 5-gangen diner: Denk vanuit de doelgroep

Bezoekers van een evenement laten zich graag verrassen door het culinaire aanbod op evenementen, maar mensen blijven mensen en zien graag ook wat ze van tevoren verwachten. Voor het bepalen wat je aanbiedt is het belangrijk je te verplaatsen in je doelgroep en wat voor ervaring ze verwachten. Voorbeelden zijn een uitgebreid diner in een pauze tussen 2 gastsprekers, een foodhall idee waar mensen naartoe kunnen om kleine, culinaire hoogstandjes te proeven of schalen met hapjes die langs de meest bewandelde routes worden uitgedeeld aan gelukkige voorbijgangers. Laat de keuze dus ook afhangen van het thema van je evenement. Bij een besloten internationaal congres zullen de bitterballen vast ook wel gewaardeerd worden, maar is een prachtig geserveerd spaans gerecht of shared dining meer op zijn plaats.

Dieetvoorkeuren en allergieën

Dat betekent natuurlijk niet dat je geen variatie kan aanbieden of rekening kan houden met allergieën of voorkeuren. Onthoudt ook dat niet iedereen even flexibel is en geïnteresseerd zal zijn in gerechten waar ze nog nooit van hebben gehoord. Ons advies is om minstens 1 gerecht of gedeelte van je evenement in te richten naar allergieën, aangezien er extra zorg nodig is voor dit voedsel zodat er geen onwenselijke voedselsporen in terecht komen. Daarnaast zijn er steeds meer mensen geïnteresseerd in veganistisch en vegetarisch voedsel. Geef duidelijk aan welke opties deze mensen hebben. Dat betekent natuurlijk niet dat je de vleeseter moet afschuiven, aangezien de meeste mensen nog graag vlees een onderdeel van hun maaltijden maken.

Showcase of show-off?

Door de enorme keuzevrijheid in de selectie van je aanbod ben je sneller geneigd om je bezoekers meer keuze te geven dan nodig. Mensen ervaren, zeker in een nieuwe, drukke omgeving sneller keuzestress en gedijen beter bij een gelimiteerd aanbod om hun keuzeproces makkelijker en aangenamer te maken. Daarnaast is het aanbieden van veel opties logistiek lastig en zal er veel voedsel weg worden weggegooid aan het einde van de dag, omdat mensen sneller neigen naar bekende opties als het aanbod te groot is en dus veelal dezelfde gerechten gegeten zullen worden. Zorg dus voor een gevarieerd maar bescheiden aanbod per culinaire keuken zoals Thais of Mexicaans en per eetvoorkeur zoals vegetariërs of mensen met een gluten allergie.